Sorting
Source
Katalog zbiorów
(5)
Form of Work
Książki
(5)
Publikacje naukowe
(2)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Status
unknown
(3)
available
(1)
only on-site
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna Dorośli
(1)
Czytelnia główna
(4)
Author
Aries Philippe
(1)
Bataille Georges
(1)
Critchley Simon
(1)
Kotkin Joel
(1)
Kunicka Anna
(1)
Levi Eliphas
(1)
Mizerkiewicz Tomasz
(1)
Ochab Maryna
(1)
Ostrowska Iwona
(1)
Wodzyńska-Walicka Maria
(1)
Year
2020 - 2025
(1)
2010 - 2019
(4)
Time Period of Creation
2001-
(2)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Country
Poland
(4)
Language
Polish
(4)
Audience Group
Dorośli
(1)
Subject
Alchemia
(1)
Dziecko
(1)
Fenomenologia
(1)
Humor
(1)
Literatura
(1)
Magia
(1)
Miasta
(1)
Obyczaje
(1)
Okultyzm
(1)
Rodzina
(1)
Starożytność
(1)
Szkolnictwo
(1)
Tematy i motywy
(1)
Wróżbiarstwo
(1)
Zło
(1)
Subject: time
1801-1900
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
101-200
(1)
1101-1200
(1)
1201-1300
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1901-2000
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
2001-
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
301-400
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
401-500
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
601-700
(1)
700-601 p.n.e.
(1)
701-800
(1)
800-701 p.n.e.
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
do 801 p.n.e.
(1)
Subject: place
Starożytna Grecja
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(3)
Domain
Historia
(1)
Literaturoznawstwo
(1)
5 results Filter
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
Brak informacji o dostępności: sygn. C 39 (1 egz.)
Book
In basket
Francuski pisarz i filozof, „metafizyk zła” Georges Bataille (1897–1962), w tym zbiorze portretującym ośmioro pisarzy i poetów, w większości francuskich (E. Brontë, Baudelaire, Michelet, Blake, Sade, Proust, Kafka, Genet), rozważa ich dzieło właśnie od strony związków literatury ze złem. Literatura zajmuje się złem, ale i sama, daleka od neutralnej „sztuki dla sztuki”, „nie jest niewinna”, ponieważ stanowi „odnalezione” dzieciństwo. A czyż „dzieciństwo może być nosicielem prawdy”? Diagnoza Bataille’a jest złożona, trudna, by nie rzec: niejasna, lecz fascynująca jak samo zło. Literatura opisuje zło, ociera się o zło, upaja się złem, stanowi „rodzaj zatracenia”. Cała rzecz w tym, że Zło zawiera się w wolności. Wolność jako rozkiełznanie, wybuch poezji nie pozwala się gładko sprowadzić do tradycyjnie pojmowanego dobra opartego na użyteczności i pożytku. Dopiero Dobro-i-Zło razem oświetlają sens istnienia. Jeśli bowiem Blake w interpretacji Bataille’a sprowadzał wszystko do poezji, a poezję do zła, czy Genet „pragnął Zła dla wartości duchowych”, to wszystko to działo się „poza dobrem i złem” w naszym zwykłym sensie. Te wysokie spekulacje w procesie wytoczonym literaturze nie prowadzą do łatwego orzeczenia jej winy. Wyrok wydaje czytelnik na podstawie swojej oceny stopnia współudziału literatury. A i samo dzieło Bataille’a, tak żywe do dzisiaj, w rzeczywistości nie jest przecież oskarżeniem, lecz próbą zrozumienia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
Brak informacji o dostępności: sygn. C 82(091) (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
Copies are only available in the library: sygn. C 1 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia główna
Brak informacji o dostępności: sygn. C 71/73 (1 egz.)
Book
In basket
Magia fascynuje każdego, jest wszechobecna w życiu, gdy ciągle powtarzamy o różnych zdarzeniach „jakież to magiczne”, lecz zapytani wprost, nie chcielibyśmy jej przyznać żadnej wartości poznawczej ani sprawczej. Éliphas Lévi, a właściwie Alphonse Louis Constant (1810-1875), uważał inaczej. Ten żarliwy katolik, niedoszły kapłan o żydowskim pseudonimie, zajmował się magią nie tylko jako jej historyk, lecz także praktycznie - podobno wywołał Apoloniusza z Tiany. Napisał historię magii, podręcznik dalece nie bezstronny, pełen zaangażowania w okultyzm i jego „naukę”, którą uważał za zgodną z religią katolicką. Książka Léviego-Constanta należy dziś do kanonu i klasyki literatury przedmiotu. Magia jest dla autora pozytywną nauką o tajemnych siłach przyrody, do których klucz zapewnia adeptowi wielką moc sprawczą. Formalnie biorąc, to samo można by rzec o współczesnej fizyce, nawet jeśli „klucz” w obu tych dziedzinach wygląda zdecydowanie inaczej. A już zupełnie nie można lekceważyć dokonań alchemii, pośrednika między dawnym a nowym rozumieniem wiedzy i nauki. Może więc warto zajrzeć do tych rozważań choćby na zasadzie eksperymentu myślowego, bo przecież wieki czy tysiąclecia wcześniej tu właśnie szukalibyśmy wiedzy o świecie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna Dorośli
There are copies available to loan: sygn. C 1 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again